•Monday, October 19, 2009
Menghampiri ke pukul 2.30 petang, kami diberikan kunci kereta sewa. Kami dibawa oleh shuttle bas ke tempat letak kereta khusus untuk kereta-kereta sewa.. rasanya dalam 1 km sahaja dari lapangan terbang antarabangsa Geneva. Saat kereta.. bukan kereta.. van yang kami sewa itu dilihat di depan mata.. masing-masing semuanya terkejut.. hahahaha.. besar gila van ini.. boleh bawa ke wahai pemandu-pemandu yang ada nie.. Aku dah senyum sengih.. sebenarnya aku takdelah risau sangat sebab cik abang pernah membawa bas mini universiti Glasgow semasa ke Stoke on Trent dulu.. dan pengalaman dia memandu van pun bukanlah suatu yang asing ketika zaman bujang dulu.. kena pula memandu di sebelah kiri yang entah berapakali dia berpengalaman memandu.. Sedikit sebanyak aku rasa yakin dengan kemampuan dia.. Nasib juga pergi 2 keluarga.. sedikit sebanyak dapatlah saling memberikan semangat dan sokongan antara satu sama lain..

Setelah memunggah masuk semua beg-beg yang kami bawa.. ruangan letak barang di belakang masih luas.. memang besar van itu.. amat selesa.. sudahlah orangnya hanya 6 sahaja.. kerusi ada 9.. apa lagi semuanya bermaharaja lela dengan keselesaan masing-masing.. nak baring.. nak terlentang.. nak berlunjur.. semua boleh dibuat dengan senang hati.. hehehe..

Sementara menunggu GPS berjenama Tom Tom membaca dan mencari arah jalan ke Pisa Italy.. lama jugalah masa yang diambil untuk analisa jalan.. akhirnya kami keluar dari kawasan lapangan terbang Geneva menuju ke Pisa Italy.. Kami lalui tepian tasik 'Leman' dan kelihatan air tasik di sana sini.. dari jauh juga kami nampak air pancut tinggi yang menjadi mercu tanda bandar Geneva.. sempatlah ambil gambar sepintas lalu..

Kami singgah sebentar di tepian tasik dan bergambar seketika..

Setelah itu kami teruskan perjalanan yang melebihi 600km itu.. Hampir tengah malam kami tiba di Pisa.. itu pun entah berapakali kami berhenti.. pemandangan sepanjang perjalanan dari negara Switzerland ke Italy amat menakjubkan.. kami jua dapat melihat banjaran Mont Blanc.. Gunung ganang kelihatan dimana-mana.. tasik yang membiru..

Ketika memasuki terminal yang memisahkan 2 negara itu.. kami membayar sebanyak 29.80 swiss franc dan akhirnya perjalanan ke bandar Pisa diteruskan.. entah berapa banyak bandar-bandar kecil dan besar yang kami lewati sepanjang lebuhraya swiss dan italy itu.. Menjelang ke tengahmalam.. kami sampai ke tempat penginapan kami.. Camping Village Torre Pendente.. Kami menginap di kabin yang lengkap dengan dapur & peralatan memasak. Sampai sahaja kami dah masak maggi.. walhal sebelum itu kami dah makan malam nasi goreng kampung bersama serunding daging di kawasan hentian rehat..

Esoknya selesai menyediakan juadah untuk makan tengahari.. kari ayam dan salami goreng.. kami berjalan kaki ke menara condong Pisa yang terletak hanya 800m dari tempat penginapan kami. Dari jauh kelihatan menara condong itu.. pelbagai aksi manusia bergambar di sekitar menara itu.. kebanyakannya seolah-olah sedang menolak menara itu.. seronok juga melihat gerak gaya mereka itu.. Aku sahaja yang kurang berminat untuk bergambar sebegitu.. lebih selesa bergaya biasa dengan berdiri selesa di hadapan menara.. Orang lain.. hehehehe.. rasanya dah banyak yang tolak menara tuh.. tumbang jek belum lagi..

Di sekitar kawasan menara itu juga terdapat banyak gerai-gerai yang menjual cenderamata.. tidak ketinggalan juga di kawasan luar pintu masuk ke kawasan menara itu.. harga standard.. ada yang 3 euro bagi 'fridge magnet' (barangan ini adalah wajib setiap kali aku ke satu-satu tempat itu.. fridge kat umah pun dah penuh..) ada yang 2 untuk 5 euro.. tidak ketinggalan juga pelbagai barangan lain yang menjadi pilihan.. seperti kain pashmina yang hanya 5 euro setiap helai.. batu-batu cenderamata lambang menara pisa juga dijual.. ada yang semurah 1 euro.. hingga mencecah puluhan euro pun ada.. aku sekadar membeli mana yang dapat.. yang kecil-kecil sahaja yang muat masuk beg..

Selesai meronda sekitar menara condong (ibarat menara condong di teluk intan kata kawan aku).. kami mula bertolak balik ke tempat penginapan untuk mengambil van dan meneruskan perjalanan ke bandar Florence yang hanya 1 jam perjalanan..

Kami sekadar singgah di plaza Michaelangalo.. bersiar-siar di dataran itu.. beli cenderamata.. ambil gambar dari jauh.. dan menikmati makan tengahari kerana perut sudah mula berbunyi riang.. (rasanya kami di situ dalam sejam 2 sahaja). Selesai makan.. kami terus bertolak ke bandar Rome.. dan tiba menghampiri ke pukul 5 petang.

Selesai mengambil kunci bilik banglo kami, yang amatlah kecil dan sekadar sesuai untuk tidur.. tapi ada bilik air peribadi, kami berehat dan solat jamak zohor & asar.. masak nasi untuk makan malam.. Kami terus keluar ke bandar Rome dengan menaiki bas 247 yang terus ke Vatican City (4 euro untuk perjalanan penuh 1 hari sama ada menaiki bas, tram ataupun underground).

Sampai di vatican city (negara yang paling kecil di dunia dengan hanya 800 bilangan penduduknya) kami seolah hilang arah tidak tahu kemana harus dituju tapi berdasarkan peta yang ada.. akhirnya kami temui juga dataran besar vatican city itu.. sempat bergambar dan ke hulu hilir.. Ketika aku sudah mula berpeluh-peluh.. bandar rome sememangnya panas.. nak balik pun pening juga sebab tidak tahu mahu ke mana nak tunggu bas.. tanya orang semuanya kurang fasih berbahasa english.. tapi akhirnya kami temui juga stesen underground Ontalio yang berhampiran dengan Piazza Risorgimento.

Kami turun di stesen Cornelia dan mengambil bas 246 balik ke tempat penginapan kami di Camping Village Roma. Sempatlah menikmati makan malam nasi dan saki baki lauk yang ada serta mee maggi yang sedia ada dalam simpanan kami. Malam itu kami tidur dengan nyenyaknya dek keletihan berjalan di sekitar Vatican City.

Esoknya kami akan mula mengelilingi bandar Rome dengan menaiki bas 'sightseeing'.

Bersambung..

This entry was posted on Monday, October 19, 2009 and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.