•Wednesday, October 21, 2009
Bangun pagi.. Sudah 2 malam kami bermalam di bumi Italy.. Buka beg kuning yang sederhana besar, yang terdapat di dalamnya:

Sebuah Periuk multicooker elektrik
Sebuah Cerek elektrik
Pisau, senduk kayu, sudu & garfu
Pinggan & mangkuk polistrin
Bawang, bawang putih, halia, garam, gula, serbuk kunyit, serbuk kari ikan.
Perencah sup tomyam, serbuk kurma, serbuk masak kicap ikan, perencah kari segera 3 peket, mee maggie, 3 tin sardin kecil, 1 tin sardin besar.
4 uncang Teh Lady grey dan beberapa peket nescafe cappusino segera.
Salami ayam & daging, 1 pek besar ayam siap digoreng, 1 peket ikan bilis goreng.
I kotak tisu dan 1 gulung tisu dapur.

Itu antara barangan memasak yang dibawa dari Glasgow khusus untuk mengisi perut kami sepanjang 8 hari mengembara.

Memandangkan minyak masak dan telur belum dapat dibeli.. Hari ke 3 kami masih makan salami goreng, roti, nasi putih dan kari ayam. Sarapan kami pagi itu adalah nasi berlauk kari ayam.. Bersama roti dan salami yang digoreng tanpa minyak. Sedap jek apatah lagi perut sememangnya dah lapar sangat.

Pagi itu kami sempat jugalah berbual dengan pasangan dari Poland yang datang bercuti ke Rome yang menginap bersebelahan dengan banglo rakan kami. Usianya sudah 75 tahun.. rasanya hampir seusia dengan ayah aku.. Mereka amat ramah sekali.. Apatah lagi mereka ini sudah banyak berjalan mengelilingi dunia.. Kata mereka.. setiap tahun mereka pasti datang ke Rome untuk ke Vatican city.. biasalah kan.. tempat suci buat mereka.. pastinya mereka akan ambil peluang untuk berkunjung ke situ.

Selesai nasi masak.. Kami terus 'check out' dan memandu menuju ke Vatican city. Hasil analisa kami malam tadi, kami dapati letak kereta berhampiran Vatican city itu agak murah dan banyak kawasan meletak kereta. Tidak silap aku, 4 Euro untuk 8 jam. Apa lagi kami letak van kami, bayar harga tiket, paparkan di dashboard.. Kami memulakan jelajah bandar Rome. Rancangannya kami mahu menaiki bas 'sightseeing' untuk mengelilingi bandar itu. Lebih mudah dan senang kerana boleh turun naik berulang kali dalam sehari.

Kami temui deretan bas 'sightseeing' dengan syarikat yang berbeza-beza tidak jauh dari dataran San Pietro Vatican City. Setiap bas itu dibezakan dengan warna berlainan. Ada yang berwarna merah, hijau, jingga dan kuning. Bas yang kami naiki agak murah harganya, 16 euro untuk seorang dewasa, manakala bagi bas sightseeing yang berwarna merah (sebenarnya bas jenis ini yang paling terkenal dan banyak terdapat di pelbagai negara) adalah 20 euro. Kami jimat 4 euro tapi aku percaya bas merah itu lebih detail laluannya berbanding bas berwarna kuning yang kami naiki. Tak kisahlah.. bak kata cik abang aku.. jimat 4 euro seorang.. 4 orang dah 20 euro.. banyak tuh.. janji boleh naik bas.. Bas tiba agak lewat rasanya hampir 45 minit kami menunggu.. matahari berdiri tegak di kepala.. Nasib juga aku bersiap sedia dengan topi yang aku bawa dari Glasgow. Bukan apa teringatkan pengalaman semasa ke Barcelona dulu.. Panas menggila.. hingga aku jadi gelap dan sakit kepala menahan panasnya mentari.

Perjalanan dimulakan.. rasanya ada 14 ke 15 hentian sepanjang laluan bas itu. Kami memilih untuk turun di hentian Colloseo (colloseum) antara tempat menarik yang terkenal di Rome. Sepanjang laluan bas itu.. aku pun snap klik mana-mana yang dirasakan cantik dan menarik.

Sampai di Colloseo.. kami jelajahi sekitar kawasan colloseo itu.. dari luar jelah.. nak masuk perlu beratur panjang.. Jika mahu ada tour guide seorang dikenakan 18 euro. kami putuskan kami sekadar mahu berlegar di luar kawasan colloseum sahaja.. Abis jugalah kami tawaf di luar kawasan 360 pusingan. Ambil gambar mana yang patut.. dan tunggu bas semula untuk ke tempat yang lain pula..

Kami lalui satu kawasan lapang yang merupakan tempat perlumbaan yang dikenali sebagai circus maximos

Kami singgah sebentar di sebuah plaza yang aku pun lupa nama dia.. ambil gambar.. hajat hati nak ke air pancut trevi yang terkenal itu.. dan ke kawasan 'spanish step' tapi tak sampai ke sana sebab dah agak letih dan kami juga perlu bertolak ke Venice yang mengambil perjalanan hampir 6 jam melebihi 500km.

Hampir ke pukul 4 petang kami mula keluar dari bandar Rome menuju ke Venice untuk kembara seterusnya..

Hampir pukul 9 malam lebih.. laluan kereta di lebuh raya terhenti selama hampir 1 jam. Kereta, lori, bas semuanya tidak boleh bergerak kerana ada kemalangan yang melibatkan sebuah lori treller. Sepanjang sejam itu kami duduk di lebuhraya yang sunyi sepi.. beberapa penumpang kereta dan lori mula keluar berjalan kaki di tepi kiri dan kanan lebuh raya itu.. aku.. sambung tidur semula dan terjaga bila laluan bergerak semula menghampiri ke pukul 10 malam..

Kami tiba ke Venice menghampiri pukul 2 pagi. Angkat barang masuk ke kabin.. Kali ini tandas dan bilik mandi diletakkan berasingan dengan bilik kami.. tapi tidaklah jauh dari kabin berkenaan. Terkenang pula zaman duduk di asrama.. hehehe.. Sempat juga malam itu aku basuh kain baju di laundary room (tinggal dalam mesin tuh jek) dan masuk tidur untuk jelajah ke Venice keesokkan harinya.

Bersambung..

(Kebanyakan gambar dimuatnaik ke facebook kerana kuota utk photo di blogspot amatlah terhad)

This entry was posted on Wednesday, October 21, 2009 and is filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 Pengembara:

On 3 May 2012 at 05:43 , ABU NUR said...

Assalamualaikum.....

Menarik blog Puna.....byk cerita.
Mcm mana saya nak berhubung dgn Pn, ada perkara saya nak tanyakan pasal stirling & glasgow.....persiapan kami ke sana nanti.

email saya ahmadasfahani@yahoo.com.

TQ

On 9 November 2015 at 10:41 , Unknown said...

Assalam Wah bestnya citer akak ..teringin saya nak pergi nanti ..Cuba akak tengok tengok Tempat Menarik Yang Wajib Anda Pergi !!
mna tahu melekat hati nak pergi . hehhhee