•Wednesday, April 28, 2010
Menikmati hari-hari yang mendung dan agak sejuk di bandar London.

London ( /ˈlʌndən/) is the capital of England and the United Kingdom. It is the UK's largest and most populous metropolitan area.

Menaiki 'London Eye'

Pandangan dari atas

Beratur untuk menaiki London Eye

Menaiki bot dari Westminster Pier ke Tower Pier

Melalui Tower bridge

di Hyde Park, London (Taman yang terkenal di London)

Senja di London

•Sunday, April 18, 2010
Isnin yang lepas kami bermalam di Cambridge dalam perjalanan ke kota terkenal dunia; London. Kami sempat menghabiskan masa setengah hari di sana sambil berjalan di sekitar bandar tersebut.

The city of Cambridge (pronounced /ˈkeɪmbrɪdʒ/) is a university town and the administrative centre of the county of Cambridgeshire, England. It lies in East Anglia about 50 miles (80 km) north of London. Cambridge is also at the heart of the high-technology centre known as Silicon Fen – a play on Silicon Valley and the fens surrounding the city.

Cambridge is best known as the home of the University of Cambridge, one of the world's premier universities. The university includes the renowned Cavendish Laboratory, King's College Chapel, and the Cambridge University Library.

University of Cambridge Graduates Office

Deretan bot 'punting' yang menanti penumpang yang berminat mengelilingi sungai Cam.

Sungai Cam dengan pengayuh 'punting'

The Gatehouse of King's College near King's Parade road

University of Cambridge terdiri daripada beberapa buah college di sekitar bandar Cambridge dan King's College adalah antara kolej yang terkenal di sini. Setiap kolej di sini boleh dilawati dengan bayaran tertentu. Untuk masuk ke King's College, bayaran untuk dewasa dikenakan sebanyak GBP5.00 dan untuk pelajar hanya GBP3.50 sahaja.

King's College is a constituent college of the University of Cambridge, England.

Founded in 1441, the college's formal name is "The King's College of Our Lady and St. Nicholas in Cambridge". It is usually referred to simply as "King's" within the university.

The Great Court of King's College

Bandar Cambridge

Antara deretan gerai-gerai kecil di tengah bandar Cambridge. Sempat juga kami menikmati kue tiaw Pad Thai halal di sini.

•Sunday, April 11, 2010
Uig, Isle of Skye, North Scotland.

Cullen Harbour, North Scotland

Banff Harbour, North Scotland

Aberdeen Beach, East Scotland

Stonehaven, East Scotland

St. Andrews Beach, East Scotland

Gourock Beach, West Scotland

Port Glasgow, West Scotland.

Clyde Port, West Scotland.

Troon Beach, West Scotland

•Sunday, April 04, 2010
Pada awal Julai 2009, kami telah merancang untuk ke Selatan Perancis untuk melawat tempat pengajian seorang rakan kami di Toulouse, Perancis. Beliau mengikuti kursus Kejuruteraan Aeronautik di sana. Kesempatan ini juga kami ambil untuk ke negara Andorra (negara atas gunung (bebas cukai) di sempadan antara Perancis dan Sepanyol) dan bandar Barcelona di Sepanyol.

Perjalanan ke Barcelona bermula dari Pas De La Casa di Andorra. Perjalanan mengambil masa hampir 4 jam lebih dari Andorra melalui pergunungan di selatan Perancis memasuki Utara Negara Sepanyol.

Kami tiba di Barcelona menghampiri tengahari dan ketika ini musim panas dengan suhu hampir 35 darjah celcius ke atas.. Memang panas ketika ini.. Aku terus jadi 'tan' ketika ke sana..
Barcelona (Catalan pronunciation: [bəɾsəˈlonə], Spanish: is the capital and the most populous city of the Autonomous Community of Catalonia and the second largest city in Spain, with a population of 1,615,908 in 2008. It is the 11th-most populous municipality in the European Union and sixth-most populous urban area in the European Union after Paris, London, Rhine-Ruhr Area, Madrid and Milan, with a population of 4,185,000. 5 million people live in the Barcelona metropolitan area. The main part of a union of adjacent cities and municipalities named Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) with a population of 3,186,461 in area of 636 km² (density 5.010 hab/km²).

Dalam perjalanan dari Pas De La Casa, Andorra ke Barcelona, Sepanyol

Melalui ladang-ladang gandum seluas mata memandang

Memasuki bandar Barcelona, Sepanyol

Kawasan pantai sekitar bandar Barcelona..
Ketika ini ramai pengunjung sedang 'sunbathing'

Antara mercu tanda sekitar bandar Barcelona

The La Sagrada Família church, Gaudi's masterpiece.
Bangunan gereja binaan Arkitek Gaudi, binaan yang tak siap hingga kini.

The Temple Expiatori de la Sagrada Família (official Catalan name; Spanish: Templo Expiatorio de la Sagrada Familia; "Expiatory Church of the Holy Family"), often simply called the Sagrada Família, is a massive, privately-funded Roman Catholic church that has been under construction in Barcelona, Catalonia, Spain since 1882 and is not expected to be complete until at least 2026.

Pasar buah-buahan di tengah bandar Barcelona.
Buah tembikainya manis..
Malah ada buah rambutan di jual di pasar ini

Plaza Catalunya.

Semasa di bandar ini juga kami menemui seorang makcik yang baik hati yang sudi menunjukkan kami restoran pakistan halal yang terletak tidak jauh dari Plaza Catalunya ini.

Barcelona antara bandar yang mempunyai kadar jenayah yang tinggi di dunia.. Semasa selesai membayar harga makanan di restoran itu, pelayan di kedai itu berkali-kali mengingatkan kami untuk berhati-hati dengan beg tangan yang kami bawa..

Kami turut berkesempatan untuk solat di sebuah Masjid berhampiran dengan tempat makanan itu. Pada mulanya masjid itu tidak mempunyai tempat solat untuk wanita namun Alhamdullilah, Imam Masjid itu sudi memberikan kami 1 ruang untuk solat di tingkat atas Masjid berkenaan yang merupakan deretan kedai-kedai atau rumah di situ.

Bertolak pulang ke Toulouse, Perancis hampir 12 jam perjalanan..

Kami bertolak hampir pukul 7.00 petang dan tiba di Toulouse menghampiri pukul 7.30 pagi keesokan harinya..Perjalanan sepatutnya mengambil masa dalam 5 jam menjadi 12jam kerana kereta sahabat yang turut berkonvoi bersama kami sesat semasa dalam perjalanan keluar dari bandar Barcelona.. Itu tidak termasuk berhenti entah berapa kali kerana pemandu kereta sudah terlalu mengantuk waktu itu.

Kami menunggu mereka hampir 2 jam lebih di sebuah stesen minyak sebelum memasuki sempadan negara Andorra.. Jika perjalanan pergi kami mengikuti jalan dalam bergunung dari Andorra.. Perjalanan pulang kami memilih untuk mengikut lebuhraya bertol yang menembusi kawasan pergunungan selatan Perancis memandangkan masa sudah menghampiri tengah malam.

Masa ini semua sudah keletihan dan tahap kerisauan kami berjalan di tengah malam dan awal pagi amat tinggi.. Bayangkan sepanjang perjalanan itu hanya kereta kami sahaja yang bergerak di lereng-lereng gunung pada tengah malam (2 buah kereta). Malah 2 orang anggota polis Sepanyol yang menahan kereta sahabat kami turut terkejut apabila menanyakan arah tujuan kami pada malam itu.. Menggeleng kepala mereka bila mendapati kami bakal merentasi kawasan pergunungan di antara 2 negara itu pada tengah malam..

Apa juga kenangan ini takkan dapat kami lupakan sampai bila-bila.. Inilah antara pengalaman kembara yang paling mencabar pada kami..