•Tuesday, March 23, 2010
Lagi seminggu nak cuti easter.. bukan lama pun minggu depan jek.. bila teringat cuti easter nie.. Aku teringat juga cuti easter tahun lepas aku ambil peluang untuk berjalan ke negara scandinavia.. antara negara yang mempunyai kos kehidupan yang tertinggi di dunia.. Scandinavia terdiri daripada negara Sweden, Norway, Denmark, Finland dan Iceland. Kami hanya sempat ke 3 buah negara iaitu Sweden (Gothenburg), Norway (Oslo) dan Denmark (Copenhagen).

Hari pertama kami tiba di Gothenburg iaitu bandar kedua besar di Sweden dan terus memandu hampir 3 jam lebih ke bandar Oslo di Norway. Ada satu peristiwa kelakar yang tak dapat kami lupakan semasa dalam perjalanan ini. Kami ke bertolak dari lapangan terbang Gothenburg city airport ke bandar oslo melalui jalan dalam dengan harapan untuk melihat pemandangan kawasan pendalaman.. Bila kami berhenti rehat di satu stesen minyak untuk mengisi minyak, membeli air dan ke tandas, apabila kami nak membayar harga air kopi yang kami beli, kami dapati kami tersilap memberikan duit swedish kroner.. walhal ketika itu kami sudah pun berada dalam negara norway dan duit norwegian kroner digunakan.. Terpaksalah berpatah balik ke kereta untuk mengambil duit berkenaan sebab di isi pada poket beg.. Adik yang menjaga kaunter tuh senyum-senyum je dengan kami.. Nasiblah ada muka pelancong hahahaha.. taklah rasa bersalah sangat.. Memang ada ternampak papan tanda yang meletakan 2 bendera negara norway dan sweden.. tak sangkalah pulak dah lepas masuk ke sempadan negara Norway.. yelah ikut jalan kampung.. mana nak perasan.. Kalau ikut hiway tuh mungkin juga nampak terang benderang.. Lagi pun ada tol bila ikut hiway tuh..

Oslo turut dikenali antara bandar termahal di dunia.. Memang agak mahal pun barangan kat sini.. Air minuman.. Coklat.. yang cukup murah di UK.. kat Oslo hampir 2 kali ganda.. Nak beli pun fikir banyak kali.. hahaha.. Tapi bila dah nak minum sangat beli jelah ;)

Oslo is the capital and largest city in Norway. Founded around 1048 by King Harald III of Norway, the city was largely destroyed by a fire in 1624. The Danish–Norwegian king Christian IV rebuilt the city as Christiania (briefly also spelled Kristiania). In 1925 the city reclaimed its original Norwegian name; Oslo. The diocese of Oslo is one of the five original dioceses in Norway, which originated around the year 1070.

Oslo is considered a global city and ranked "Beta World City Plus" in studies performed by the Globalization and World Cities Study Group and Network in 2008. Oslo has for several years been listed as one of the most expensive cities in the world alongside cities such as Tokyo, Copenhagen and Paris. In 2009 Oslo regained its status as the world's most expensive city. Oslo is a pilot city of the Council of Europe and the European Commission intercultural cities programme.
Sumber : http://en.wikipedia.org/wiki/Oslo



Berhampiran Oslo Central Station


Sekitar Oslo Opera House

The Opera house, close to the central station is Norway's first entry into the top league of modern architecture. Awarded the 2008 prize for best cultural building at the World Architecture Festival in Barcelona, its appearance is stunning. Shaped as a glacier or a ship, the amazing building seems to float by the inlet Bjørvika, giving a stunning impression.


Di Aker Brygge berhampiran Muzium Noble Prize


Di Aker Brygge sedang menunggu bot ke Bygdøy untuk melihat muzium kapal viking
(tapi tutup sebab cuti easter)




Muzium Kapal Viking (tutup.. ambil gambar kat luar jelah)


Di Vigeland Park.. kat sini banyak patung-patung bogel ;)

Vigeland Sculpture Park is a part of Frogner Park, located in Oslo, Norway, 3 km northwest of the city centre. The park covers 80 acres (320,000 m2) and features 212 bronze and granite sculptures created by Gustav Vigeland. Vigeland personally sculpted every figure out of clay and individual craftsmen were contracted to fabricate the pieces into what they are today. These works of art reside along an 850 meter-long axis divided into six sections: The Main Gate, The Bridge, The Children’s Playground, The Fountain, The Monolith Plateau and the Wheel of Life.





This entry was posted on Tuesday, March 23, 2010 and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

3 Pengembara:

On 23 March 2010 at 17:16 , Lady of Leisure said...

uish patung2 tu kebanyakkannya bogel yer...
cant imagine org dok sana mcmana, sejukkk jer kan..

 
On 4 April 2010 at 10:18 , iina said...

Lady

Mostly semua bogel.. tak pelik sebab kat europe nie patung2 bogel tuh biasa ;)

Norway memang sejuk.. sebab negara yg dah hampir ke kutub utara ;)

 
On 10 December 2016 at 13:07 , muhammad zahidi said...

Boleh sya thu kos penerbangan, pengangkutan dan lain2? Kalau tk keberatan boleh sharekn nmbo whatsapp untk kongsikan maklumat tersebut tk? Sebb sya dan rakan2 nk ke sana dlm masa terdekat ni

 
Related Posts with Thumbnails