•Thursday, May 24, 2012
Maaf hampir sebulan masa untuk aku update entri seterusnya.. Harapnya pembaca setia masih sudi membaca kisah ini.. Gagahkan juga update entri yang sekian lama tersimpan dalam draf ini.. harapnya mood nak update kisah seterusnya lebih bersemangat..

Surat Thani dibahagikan kepada 19 daerah iaitu
  1. Mueang Surat Thani 
  2. Kanchanadit 
  3. Don Sak 
  4. Ko Samui 
  5. Ko Pha-ngan 
  6. Chaiya 
  7. Tha Chana 
  8. Khiri Rat Nikhom 
  9. Ban Ta Khun 
  10. Phanom 
  11. Tha Chang 
  12. Ban Na San 
  13. Ban Na Doem 
  14. Khian Sa 
  15. Wiang Sa 
  16. Phrasaeng
  17. Phunphin 
  18. Chai Buri 
  19. Vibhavadi
Surat Thani bermaksud 'City of Good People' dengan terjemahannya 'Bandar orang yang baik-baik' telah diberikan oleh Raja Vajiravudh (Rama VI) pada ketika itu. Jika dilihat pada sifat dan adab budi bahasa keluarga sahabat baik aku Suthanya.. sudah tentu sahaja aku setuju dengan gelaran ini. Kawan aku itu memang baik orangnya.. malah keluarganya juga orang yang baik-baik ;)

Dari kuil 'Wat Suan Mokkhaphalaram' yang merupakan sebuah kuil Buddha di dalam hutan.. Kami mula bergerak ke satu pekan atau perkampungan orang Thai-Muslim yang terkenal dengan hasil tenunan kain sutera.. Perkampungan ini di kenali sebagai Phum Riang Village di daerah Chaiya

Antara kain yang dijual di kedai ini..
Aku membeli kain batik Thailand hanya THB120.. jika di tempat lain THB180

Boleh dikatakan kain batik atau kain ela di sini dijual pada harga THB120 iaitu lebih kurang RM12 sahaja.. Kebanyakan kain batiknya ada yang diimport dari Indonesia, tetapi terdapat juga kain batik buatan Thailand yang pelbagai warna. Semua kain itu dijual dengan 4 meter dan mungkin disebabkan aku bertudung, sedikit sebanyak ianya menarik perhatian kakak yang berniaga di kedai ini. Mungkin dia rasa pelik sebab kawan aku boleh bertutur bahasa Thai dan manakala aku pula sekadar mengangguk mendengar perbualan mereka. Apatah lagi kerana komunikasi antara aku, Suthanya & Kanako sepenuhnya dalam bahasa Inggeris.

Di belakang deretan kedai ini terdapat kawasan tenunan yang dibuat daripada kayu.. dan kerja-kerja tenunan ini dilakukan sepenuhnya oleh kaum wanita Thai-Muslim.. Kebanyakan mereka dalam peringkat umur pertengahan dan sedikit berusia.. pelbagai corak kain tenun dihasilkan.. malah proses mewarna juga dilakukan sekitar kawasan ini..

Antara pekerja yang sibuk menenun kain


Mesin untuk menghasilkan benang


Serbuk berwarna yang digunakan
Benang pelbagai warna

Antara produk lain yang turut dijual di sini
Bunga telur dari kain 

Aku sempat berbual dengan salah seorang pemilik kedai bersebelahan dengan kedai yang aku beli kain tadi.. Terdapat pelbagai hiasan gambar di kedai itu .. Tuan kedai tersebut memberitahu aku dalam nada loghat kelantan asal usulnya dari Kelantan.. tapi telah lama berhijrah ke situ dan tinggal di situ.. Pekat juga loghat kelantannya.. aku boleh tangkap sikit-sikit sahaja ayat yang aku faham..

Pelbagai jenis kain ada di sini

Antara pengunjung terkenal yang pernah datang ke kedai ini..

Dulu aku pernah minta Suthanya belikan kain ini semasa kami di Glasgow dulu.. Memandangkan aku sendiri berpeluang ke Thailand.. maka awal-awal lagi aku dah beritahu kalau boleh aku nak singgah ke kawasan ini untuk membeli kain untuk keluarga dan sahabat aku di Malaysia. Rasa sedikit terkilan juga tidak membeli kain batik Thailand dengan banyak kerana apabila aku ke kedai lain di sekitar Surat Thani.. harga kain ini menjadi THB180-200.. sedangkan ketika di perkampungan ini aku boleh dapat hanya pada harga THB120 sahaja..

Mungkin jika ada peluang lain kali.. InsyAllah aku akan berkunjung ke sini lagi... Rasanya akan ada banyak trip ke sini lagi di masa akan datang ;)

Selesai membeli belah.. kami mula bertolak balik ke rumah Suthanya di Thakien Thong daerah Kanchanadit untuk makan malam di restauran tepi laut.

Bersambung..

This entry was posted on Thursday, May 24, 2012 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

6 Pengembara:

On 24 May 2012 at 11:01 , Naramas Aman said...

Menarik sungguh perjalanan Iina ini :). Saya ada kain batik Thailand dihadiahkan orang kepada saya. Tapi tak pasti dari kilang mana.

 
On 4 June 2012 at 07:48 , Azizan Zolkipli said...

ada bertanyakan tak, dari mana sumber benang2 sutera tersebut ? berminat juga nak tahu sampai ke akar umbi, tapi belum berpeluang ke sana lagi ...

 
On 10 June 2012 at 02:42 , Unknown said...

Iiiina....Menarik nyer....tambah lagik bile tengok perusahaan yg gigih mereka buat ni!

 
On 4 July 2012 at 02:59 , iina said...

Naramas Aman

Pemberian org memang berharga kan ;)

Azizan

Tak tahu ler pulak sumber dari mana.. tak interview pulak hari tuh.. kalau berpeluang ke sana maybe boleh tanya ;)

Zie

Terima kasih

 
On 14 January 2013 at 03:58 , admin AlKhattab Batik said...

Salam,kak.

Nak tanya kalau honeymoon di suratthani agak2 best tak? akak pegi menginap di mana? boleh suggest? email saya di sitizakiah.hasan@yahoo.com

 
On 14 January 2013 at 09:45 , iina said...

Salam

Honeymoon? selalu org stop ke surathani nie sebab nak ke pulau koh samui tuh.. Masa trip akak pergi tu akak stay rumah kawan baik akak dia memang org Thailand.. tapi masa turun di lapangan terbang tuh.. ramai orang malaysia yang ke situ sebab nak ke pulau tuh.. di situ memang banyak tempat menginap.. maybe boleh cuba survey sebab akak tak pergi pulau tuh.. akak ke tempat lain ;)

 
Related Posts with Thumbnails